Ontmasker de ware dief van het museum! (Inspiratie spelidee)

Ontmasker de ware dief van het museum! (Inspiratie spelidee)

Ontmasker de ware dief van het museum! Dit spel is gemaakt door Jonge Helden-animatoren op hun speelweek in Sint-Pieters-Leeuw, Juli 2019.

Spelidee: voor jongeren. 

 

Inleiding:

We reizen samen met een archeoloog terug in de tijd om op zoek te gaan naar de vader van het hoofdpersonage, Joeri. Hij lijkt op het eerste zicht behulpzaam. 
In realiteit streeft hij enkel zijn eigenbelang na, namelijk het herschrijven van de geschiedenis zodat bepaalde delen uit de geschiedenis nooit hebben plaats- gevonden.
Dit kan geverieerd worden in het museum; zijn er spullen verdwenen, dan is er hoogstwaarschijnlijk geknoeid met de tijd. Precies die avond dat er spullen verdwijnen uit het museum zijn er echter drie andere guren die zich, althans volgens camerabeelden, nogal verdacht gedragen rondom de museumstukken. Alles leek op dat moment te wijzen op een dief die is ingebroken in het museum...

Wat heb je nodig? 

  • 3 personages
  • Vingerafdrukken 
  • Persoonlijke attributen
  • Camera beelden (deze kan je hier vinden)


Het spel 

1. CIA Voorbereiding
We wisten dat er die nacht drie personages voet hebben gezet in het museum. Dit konden we nagaan met de camerabeelden. De deelnemers brainstormden CIA-gewijs hoe we zouden kunnen bewijzen wie er aan welke museumstukken heeft gezeten. (Zelf hebben we overal plukken haar, vingerafdrukken en andere attributen eigen aan ons personage laten rondslingeren in het museum - aan hen om de eigenaar te ontdekken.) 

2. Het verdacht maken

Het leukste deel bestond uiteraard uit de drie personages die elkaar met de vinger wijzen - de deelnemers hebben hier heel goed op ingespeeld door notities
te nemen en vingerafdrukken en dergelijke bij te houden.
 
3. De ondervraging
Omdat de deelnemers niet tot een conclusie konden komen over wie dan wel de dief was, werd elk personage onder apart ondervraagd. Ze waren heel goed voorbereid.
Elk alibi was immers nauwkeurig onderzocht en alle bewijsstukken waren er!
Nog steeds bestond er onenigheid, en dus moesten we de camerabeelden maar eens bijnemen.
 
De ontknoping
 
Als we de camerabeelden van het museum die nacht goed observeren, dan zien we precies dat wat we verwachten: elks van de personages die om de beurt het museum (illegaal) betreden. Maar ze nemen niets mee?
Dan plots, om 3:14:05, verdwijnen enkele museumstukken uit het niets. Gevolg: er wordt de hele namiddag over niets anders meer gesproken...
 
Conclusie
 
De belangrijkste redenen waarom dit - in se vrij eenvoudige spel - zo fantastisch geworden is, zijn:
 
  • Enorme inleving van zowel deelnemers als personages;
  • Vetcoole-awesome inkleding van het museum met echte vitrinekasten
  • Coole spelelementen: zoals camerabeelden observeren en het nemen van vingerafdrukken.