Veelgestelde vragen

Raadpleeg hiervoor onze gedetailleerde pagina 'Hoe inschrijven?'. Zijn er nog onduidelijkheden of loopt je inschrijving ergens vast, aarzel dan niet ons te contacteren via info@jongehelden.be of via 016 66 43 70.

Naast ieder initiatief zie je de basisprijs staan. Wanneer je je inschrijft, brengen wij automatisch vroegboekkorting en getrouwheidskorting in mindering als je hiervoor in aanmerking komt. Je zal jouw aangepaste prijs krijgen tijdens het inschrijvingsproces. Verschilt deze toch nog van de prijs die je verwachtte, neem dan zeker snel contact met ons op, dan kijken wij dit voor je na. Je kan al onze prijzen en de voorwaarden ook raadplegen in onze algemene voorwaarden.

De deelnemers zijn binnen de verblijfplaats en tijdens de begeleide activiteiten verzekerd tegen lichamelijke letsels. De kosten ten gevolge van het aanbrengen van materiële schade ten nadele van andere deelnemers of van het verblijfscentrum dienen door de deelnemers zelf gedragen te worden.

Zeker! Wil je naast ons online overzicht ook graag een papieren overzicht van onze Jonge Helden-initiatieven krijgen, bezorg ons dan je adres via info@jongehelden.b. Laat ons weten in welke initiatieven je interesse hebt (kampen, cursussen of speelweken) en wij sturen je zo snel mogelijk een aangepaste brochure op.

Na het theoretisch luik (de cursus) komt het praktisch luik, namelijk de stage. Jonge Helden blijft de eindverantwoordelijke over je stage, maar waar precies je stage doet dat mag je in zekere mate zelf kiezen. Uiteraard willen wij heel graag dat je je stage bij Jonge Helden doet, maar ook ander erkend jeugdwerk is toegestaan. Een overzicht van erkende stageplaatsen kan je terugvinden op de site van de overheid over het kadervormingstraject. Staat de organisatie van jouw voorkeur er niet tussen? Contacteer ons even (info@jongehelden.be of 016 66 43 71) om te vragen of die stageplaats zeker in orde is. Anders loop je het risico om achteraf te horen te krijgen dat we je stage niet kunnen goedkeuren en geen attest kunnen aanvragen voor jou.In elk geval moet je stageplaats zich registreren op mijnkadervorming.be .

Je mag je stage-uren verdelen over verschillende verenigingen maar zorg ervoor dat diegene die je het langst heeft begeleid tijdens je stage je eindbeoordeling invult. Je animatorstage gebeurt onder begeleiding van een erkend stagebegeleider. Deze persoon moet:

• het attest hoofdanimator in het jeugdwerk hebben;

• of het attest instructeur in het jeugdwerk hebben;

• of een diploma of getuigschrift hoger onderwijs hebben van studies die minimaal zestig uren pedagogische vorming omvatten;

• of is een beroepskracht met pedagogische bevoegdheid op een jeugddienst of in het jeugdwerk;

• of heeft aantoonbare specifieke vorming gevolgd met betrekking tot het begeleiden van stagiairs in het jeugdwerk.

De stagebegeleider schrijft in je stageboekje zijn eindoordeel en duidt aan of je volgens hem/haar geslaagd bent (of niet). In beide gevallen stuur je de samenvatting van de eindevaluatie naar Jonge Helden op. Als de beoordeling positief was, krijg je een uitnodiging voor de terugkomdag. Stel dat je voor deze stage nog niet geslaagd bent, dan bezorgen we je een nieuw exemplaar, als je dat wilt, voor een nieuwe poging.

Je mag volledig zelf kiezen of je een stage bij Jonge Helden doet of bij een andere (erkende) jeugdwerkorganisatie.

Je kan jezelf opgeven als stagiair animator voor één van onze speelweken.Wanneer je je stage ergens anders volgt, kan je kiezen tussen speelpleinwerkingen, jeugdbewegingen zoals Scouts en Chiro, jeugdateliers ...

Een overzicht van erkende stageplaatsen kan je terugvinden op de site van de overheid over het kadervormingstraject. Staat de organisatie van jouw voorkeur er niet tussen? Contacteer ons even (info@jongehelden.be of 016 66 43 71) om te vragen of die stageplaats zeker in orde is. Anders loop je het risico om achter te horen te krijgen dat we je stage niet mogen goedkeuren en geen attest kunnen aanvragen voor jou. 

In elk geval moet je stageplaats zich registreren op mijnkadervorming.be

De praktische info wordt normaal gezien ten laatste 14 dagen voor de start van de cursus verzonden. Soms kan hier door omstandigheden enige vertraging op zitten. Een week voor de cursus begint moet je echter zeker de info ontvangen hebben. Dit kan zowel op het e-mailadres van de deelnemer als dat van de inschrijver/het gezinshoofd, naargelang welk adres je opgaf voor communicatie. OPGELET: wij kregen reeds vele telefoons van mensen die de praktische info niet ontvangen hadden, waarna bleek dat deze in de map ongewenst email was terechtgekomen. Controleer of je spamfilter onze e-mail niet blokkeert. De afzender van deze mails is altijd 'noreply.info@jongehelden.be'. Heb je een persoonlijk e-mailadres zoals Telenet of Hotmail opgegeven, dan kun je best het domein '@jongehelden.be' toevoegen aan je veilige/vertrouwde afzenders, dit via opties/instellingen.

Dat hangt van gemeente tot gemeente af. Bijna elke gemeente betaalt op zijn minst een gedeelte terug, sommigen betalen het volledige bedrag terug. De regels kunnen ook verschillen naargelang de aard van de cursus (kadervorming of niet). Om te weten welke regels en voorwaarden in jouw gemeente gelden, kan je alvast even een kijkje nemen op dit overzichtskaartje.

Veel ziekenfondsen betalen een deel van de prijs van jeugdkampen terug, elk volgens hun eigen regels. Doorgaans wordt er terugbetaald voor kinderen en jongeren tot 25 jaar. Stuur het specifieke formulier van jouw mutualiteit op via mail of met de post (met een postzegel erbij) en wij sturen het ingevuld terug.

We houden waar mogelijk rekening met bijzondere verzoeken en voorschriften voor dieet, allergie, … Het volstaat om dit te vermelden tijdens het inschrijven (bij de gegevens van de deelnemer, bij opmerkingen, dus niet bij de inschrijving zelf) of om ons na de inschrijving even te contacteren. We doen dan het nodige om de kookploeg op de hoogte te brengen.

Van de meeste kampen en speelweken worden er foto's genomen. Dit gebeurt door de begeleiders, de jongeren zelf of door een Jonge Helden personeelslid dat op bezoek komt. Indien er foto's genomen werden, zorgen wij ervoor dat deze na de zomervakantie beschikbaar zijn voor de deelnemers en hun ouders. Indien er foto’s online zijn, staan ze in ons fotoalbum.

Mis je een voorwerp? Bel naar 016 66 43 70 of mail naar info@jongehelden.be en omschrijf ons je verloren voorwerp. Wij kunnen nakijken of het teruggevonden werd. Indien we het in ons bezit hebben, kunnen we het per post opsturen. De verzendingskosten worden wel doorgerekend. Indien mogelijk, kan je het altijd komen ophalen op ons kantoor. Hou echter wel rekening met onze openingsuren!

Je ontvangt van Jonge Helden een mail met alle praktische info, enkele weken voor jouw kamp begint.

Jonge Helden voorziet een fiscaal attest voor alle deelnemers die tijdens het kamp nog geen 12 jaar waren. Dit kan je vanaf januari (het jaar erop) via je account op de webshop inschrijven.jongehelden.be downloaden, na aanmelding.